20.9.06

Α' Γυμνασίου, 1η ενότητα

Επειδή μας πέταξαν για άλλη μια φορά στη θάλασσα, χωρίς πρώτα να μας μάθουν να κολυμπάμε, και επειδή το πιθανότερο είναι να πνιγούμε, γι' αυτό σκέφτηκα να ξεκινήσουμε ένα δημόσιο διάλογο σχετικά με τη διδακτική των νέων βιβλίων. Κυρίως θα με ενδιέφερε να καταθέσουμε τα προβλήματα που συναντήσαμε κατά την επεξεργασία των ενοτήτων.

Ξεκινώ με την 1η ενότητα.
Α' μέρος


Δίδαξα την 1η ώρα το 1ο κείμενο (κι όχι το κείμενο 1, όπως γράφει το βιβλίο, απαράδεκτο μου φαίνεται!). Συζητήσαμε τις ερωτήσεις και πήγα στο 2ο και στο 3ο κείμενο. Μεσολάβησαν 4 ημέρες. Ξεκινώντας τη 2η διδακτική έπρεπε να απαντήσουμε στην 1η και 2η άσκηση του "ακούω και μιλώ". Επειδή κανένα παιδί δε θα θυμόταν το 1ο κείμενο σε ικανοποιητικό βαθμό, ώστε να απαντήσει στις ερωτήσεις, γι' αυτό δεν ασχολήθηκα καθόλου και ξεκίνησα από την 3η ερώτηση.

Νομίζω ότι το 1ο κείμενο, δε θα έπρεπε να βρίσκεται εκεί που είναι. Ή να μη διδαχτεί στην αρχή, ή να ξεκινάμε από το 2ο.


Β' μέρος

Την ενότητα Β1 τη δουλέψαμε ομαδικά. Οι μαθητές ήταν χωρισμένοι σε 4 ομάδες. Βγήκε πολύ εύκολα.

Την ενότητα Β2 την προγραμμάτισα πάλι σε ομάδες. Την 2η ερώτηση από το Διαβάζω και γράφω την κάναμε στο σχολείο. Αγόρασα χαρτόνια, κίτρινο και κόκκινο, για να φτιάξει η κάθε ομάδα σήματα της τροχαίας. Χρησιμοποίησα και διαφημίσεις από περιοδικά, για να γίνει καλύτερα κατανοητή η έννοια της πολυτροπικότητας.


Απέτυχε η διδασκαλία της Β2 ενότητας. Οι μαθητές και των τεσσάρων ομάδων δυσκολεύτηκαν στην επεξεργασία της 2ης ερώτησης του Ακούω και μιλώ της 15ης σελίδας.

Τελικά το ψάξιμο κάθε φορά των κειμένων, το συνεχές πισωγύρισμα αποτελεί, προς το παρόν, πρόβλημα.

Στο 5ο κείμενο δεν μπόρεσαν να βρουν τα είδη των κωδίκων.

Καθυστερήσαμε πάρα πολύ με την κατανόηση της θεωρίας "Οι πρώτες μου γνώσεις για τους κώδικες". Αμφιβάλλω αν αύριο θα ξέρουν τι είναι πολυτροπικό κείμενο και, κυρίως, αν θα αναγνωρίζουν ένα πολυτροπικό κείμενο.

Καθυστερήσαμε επίσης με τη 2η ερώτηση του Διαβάζω και γράφω και δεν πρόλαβα να αξιοποιήσω τις διαφημίσεις από τα περιοδικά που είχα πάρει μαζί μου.

Ανέθεσα για το σπίτι την 3η ερώτηση.

Χώρισα τον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης στα τέσσερα, για να έχουμε κάποιο χώρο να κρεμάμε τα έργα της κάθε ομάδας.

Γ' μέρος

Για τη ενότητα Γ1 είναι σαφές ότι δεν μπορούν να γίνουν οι πρώτες ασκήσεις. Πρέπει να προηγηθεί η θεωρία σχετικά με την πρόταση και πιο συγκεκριμένα για το ρόλο του ρήματος στην πρόταση.

Η Γ2 ενότητα βγήκε σχετικά εύκολα. Τα παιδιά μπόρεσαν να βρουν τα είδη των προτάσεων. Αντίθετα δεν τα κατάφεραν στο δεύτερο μέρος της ενότητας, σχετικά με τη χρήση διαφορετικών ειδών προτάσεων. Θα έλεγα παταγώδης αποτυχία.

Νομίζω ότι η δραματοποίηση θα ήταν πολύ καλύτερη. Αν ζητούσαμε από τα παιδιά να γράψουν τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους θα ζητούσε μία μητέρα από το παιδί της να κάνει μια δουλειά, πιστεύω πως θα είχαμε καλύτερα αποτελέσματα.

Γενικά συμπεράσματα από τη διδασκαλία του Γ' μέρους.

  • Το συνεχές μπρος πίσω στις σελίδες του βιβλίου, προς το παρόν, είναι κουραστική υπόθεση και χρονοβόρα.
  • Η επαγωγή δεν είναι πάντα ο καλύτερος τρόπος διδασκαλίας. Αφενός, γιατί οι δραστηριότητες είναι πέραν των γνώσεων των μαθητών, π.χ. ο χωρισμός των προτάσεων ανάλογα με τα συστατικά τους. Αφετέρου, γιατί οι γνώσεις και οι ικανότητες των μαθητών δεν είναι ικανές να συμπεράνουν κάποιες γνώσεις, π.χ. ο ρόλος των συνθηκών επικοινωνίας στη χρήση ανάλογου είδους πρότασης, ερωτηματικής αντί προστακτικής.
  • Η επαγωγή κρύβει μέσα της το συναίσθημα της ανικανότητας και της αποτυχίας. Αν ο μαθητής δεν μπορεί με την επαγωγή να φτάσει στο συμπέρασμα, τότε νιώθει ανίκανος. Θα έπρεπε να έχει προηγηθεί προσεκτική επιλογή των ασκήσεων που θα διδάσκονταν με την επαγωγή. Δυστυχώς, και τα τρία βιβλία της γλώσσας χρησιμοποιούν μόνο την επαγωγική μέθοδο και σε κανένα σημείο την παραγωγική.
  • Αν από τις επτά ώρες που προβλέπονται για μια ενότητα, οι έξι διατίθενται για τη διδασκαλία θεωρητικών γνώσεων και μία μόνο για την παραγωγή λόγου, τότε δεν κάνουμε γλώσσα. Γλώσσα και γλωσσικός κώδικας σημαίνει επικοινωνία. Εμείς πότε θα επικοινωνήσουμε;

Ε' μέρος


Από το Ε Δραστηριότητες παραγωγής λόγου, η 2η άσκηση προϋποθέτει τη διδασκαλία της επιστολής. Αποφάσισα ότι δε θα βάλω ξανά μαθητές να γράψουν μια επιστολή η οποία δε θα έχει αληθινό παραλήπτη. Γι' αυτό και συμφωνήσαμε με μια άλλη συνάδελφο της πρώτης, οι ομάδες να γράψουν επιστολές που θα σταλούν στις ομάδες του άλλου τμήματος. Μόνο μ' αυτόν τον τρόπο θα αποκτήσει νόημα το επικοινωνιακό πλαίσιο.

Νομίζω πως είναι προτιμότερο να γράψουμε 4 ομαδικές επιστολές. Βλέπουμε.

Τελικά, προχωρήσαμε στη γραφή ομαδικών επιστολών. Κάθε ομάδα έγραψε από μία επιστολή με παραλήπτη τους μαθητές της αντίστοιχης ομάδας του άλλου τμήματος, οι οποίοι με τη σειρά τους απάντησαν.



1 σχόλιο:

Καλαντζής Θανάσης είπε...

Για τη διδασκαλία του Γ΄ Μέρους
Ακολούθησα την παραδοσιακή διδασκαλία και κατηγοριοποίηση των προτάσεων.
1. Δίδαξα στους μαθητές τη δομή της πρότασης.
2. Τους έδωσα το διάγραμμα της σελ. 27( βιβλίο καθηγητή) και δουλέψαμε στον πίνακα και στο τετράδιο.
3. Επαναληπτικά από το βιβλίο του μαθητή επιλέξαμε κάποιες ασκήσεις.
4. Τονίστηκε ιδιαίτερα το Διαπιστώνω ότι (σελ. 20) και Συμπεραίνω ….. (σελ. 21)
Χρειάστηκαν 2 διδακτικές ώρες.



Για κάτι άλλο εκτός από λόγια και ατέρμονες συζητήσεις στον ιστοχώρο μου

"Ελληνικός Πολιτισμός"

Κάθε συνεργασία είναι καλοδεχούμενη!