21.9.06

Σκέψεις για τη διδασκαλία της Γλώσσας.

Επιτέλους η τεχνολογία μου δίνει το χώρο να εκφράσω κάπου τις "αιρετικές" απόψεις μου.

Είναι απαραίτητη η διδασκαλία της γλώσσας; Είναι αναγκαίο να διδάσκουμε το υποκείμενο, το αντικείμενο, τα είδη των προτάσεων, τους προσδιορισμούς και όλα τα σχετικά;

Βοηθάει η γνώση όλων των παραπάνω στη βελτίωση της ποιότητας του λόγου, προφορικού ή γραπτού;

Υπάρχει κανείς που να γράφει ή να μιλάει και να αναλογίζεται αν η πρόταση που έγραψε είναι ειδική ή αιτιολογική ή ελεύθερη αναφορική;

Μήπως ξοδεύουμε άπειρο από το διδακτικό μας χρόνο σε ανούσια και ανώφελα αντικείμενα;

Αυτές οι σκέψεις με τυραννούσαν τόσα χρόνια. Με τα καινούρια βιβλία άρχισε να εδραιώνεται στο μυαλό μου η άποψη ότι άδικα κουραζόμαστε. Δε θυμάμαι κανένα μαθητή να κατάλαβε τι είναι το άθλιο το υποκείμενο. Κι αν το κατάλαβε κάποιος, σίγουρα δεν μπορούσε να το βρει. Το ξέρω ότι είμαι κακός δάσκαλος, αλλά δε νομίζω ότι κάποιοι κατάφεραν να έχουν αποτελέσματα με ποσοστό επιτυχίας μεγαλύτερο του 10.

Αφού, λοιπόν, η διδασκαλία αποβαίνει εκ των πραγμάτων άκαρπη, ποιος ο λόγος να τη συνεχίσουμε. Χίλιες φορές είναι προτιμότερο να αξιοποιήσουμε το χαμένο χρόνο, βλέποντας μια κινηματογραφική ταινία και μετά να καθίσουμε και να συζητήσουμε για την ταινία. Δε χρειάζεται να είναι Κισλόφσκι. Απεναντίας, ο "Μονομάχος" θα ήταν καλύτερος.

Νομίζω πως έχουμε ξεχάσει το επίπεδο των μαθητών. Μάλλον δεν το είχαμε μάθει ποτέ.

2 σχόλια:

ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΕΥΘΥΜΙΟΣ είπε...

Αιρετικέ! Είχα καιρό να διαβάσω μια τόσο απίστευτη πρόταση! Να σταματήσει η διδασκαλία της γλώσσας!! Και να προβάλλεται ταινία - και μάλιστα "Ο Μονομάχος"!!!Και τότε τι θα γίνουν τόσοι συγγραφείς θεωρητικών βιβλίων για τη διαδασκαλία της γλώσσας και ακόμη περισσότερο συγγραφείς των τόσο ωφέλιμων σχολικών βοηθημάτων;Θα αναπληρωθούν από κριτικά κείμενα του Δεμερτζόπουλου και του Μπακογιαννόπουλου;; Και σε είχα σε εκτίμηση!

Υ.Γ. Υποκείμενο; Πολυτροπικά κείμενα; Πάντα έλεγα ότι θα πας μπροστά!

katproko είπε...

Συμφωνώ απόλυτα Γιάννη, εγώ τις τεχνικές αφήγησης της Οδύσσειας τις δίδαξα στο γιο μου, παρακολουθώντας μαζί του
Χ-FILES



Για κάτι άλλο εκτός από λόγια και ατέρμονες συζητήσεις στον ιστοχώρο μου

"Ελληνικός Πολιτισμός"

Κάθε συνεργασία είναι καλοδεχούμενη!