21.5.07

Το παιδαγωγικό ινστιτούτο, οι συγγραφείς των βιβλίων και ο ευαγγελιστής Ματθαίος

Λέει ο ευαγγελιστής Ματθαίος στο 6, 3:
"
σού δε ποιούντος ελεημοσύνην μη γνώτω η αριστερά σου τι ποιεί η δεξιά σου".

Διάβασαν την παραπάνω περικοπή εκεί στο Παιδαγωγικό, τους φάνηκε καλή, τη γενίκευσαν και λίγο, κι έτσι έκαναν το Διαθεματικό πλαίσιο σπουδών για τη γλώσσα στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο.

Αυτός είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορώ να εξηγήσω τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στα βιβλία της γλώσσας του Δημοτικού και σε εκείνα του Γυμνασίου.

Έγραφα παλαιότερα για τις αντιφάσεις στην παραγωγή και στη σύνθεση μεταξύ του βιβλίου της γλώσσας και του βιβλίου των αρχαίων της Α' Γυμνασίου.
Κοιτώντας σήμερα το βιβλίο της Στ' Δημοτικού, (γ' τεύχος, σελίδα 79), βρήκα μια ωραία άσκηση που ζητάει τα εξής:
"Συμπληρώστε το κείμενο με λέξεις σύνθετες με προθέσεις" (Τα έντονα δικά μου). Προσέχω από περιέργεια και διαστροφή τις λέξεις που δίνει και μένω έκθαμβος: εκ+παιδεύομαι, αντί+μέτωπο, συν+κρούση, διά+πρόσωπο, από+τελώ.

Με άλλα λόγια, για την Στ' Δημοτικού οι παραπάνω λέξεις που θα προκύψουν θα είναι σύνθετες. Αυτά όλα το μήνα Μάη.
Θα πάει σε λίγους μήνες το μικρουλάκι στην Α' Γυμνασίου και τότε θα μάθει στην 4η ενότητα, στη σελίδα 75 του βιβλίου της γλώσσας, ότι όλες οι παραπάνω λέξεις δεν είναι σύνθετες αλλά είναι παράγωγες που σχηματίστηκαν από τα προθήματα-προθέσεις εκ, αντί, συν, διά, από.
Αφού το μάθει αυτό θα πάει και στο βιβλίο των αρχαίων της Α' τάξης, στην 3η ενότητα, σελίδα 23, για να μάθει και πάλι ότι οι παραπάνω λέξεις δεν είναι παράγωγες, αλλά σύνθετες.

Κι άντε, επειδή σήμερα έχω τις καλές μου, να αφήσω κατά μέρος τα αρχαία!
Ανάμεσα όμως στα δύο βιβλία της γλώσσας!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Να κλείσω όπως άρχισα με μια περικοπή και πάλι από τον ευαγγελιστή Ματθαίο:
«Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι, ότι αυτών εστιν η βασιλεία των ουρανών» (Ματθ. 5/ε΄ 3).


Δυστυχώς με τη φασαρία του βιβλίου της ιστορίας της Στ' Δημοτικού πέρασαν απαρατήρητα τα στραβά και τα ανάποδα των άλλων βιβλίων. Τα οποία αν τα βάλει κανείς κάτω, θα ομολογήσει ότι το βιβλίο της ιστορίας είναι "απλώς οδοντόκρεμα" -για να θυμηθώ και μια παλιά διαφήμιση- μπροστά στα άλλα.

Και να το δείτε, που θα αξιολογήσουν όλα τα βιβλία και θα τα βρουν και τέλεια. Δεν πειράζει που αντιφάσκουν· πειράζει;

Μου ήρθε κι ένα ωραίο.
Όταν πρωτοεφαρμόστηκε ο δεύτερος βαθμός τοπικής αυτοδιοίκησης, πήγα ως εκπρόσωπος μιας ΕΛΜΕ στην πρώτη συνεδρίαση κάποιου επαρχιακού συμβουλίου.
Μετά τα χαρούμενα της αρχής, έφεραν το πρώτο θέμα. Αφού εισηγήθηκαν οι διάφοροι ενδιαφερόμενοι τα διάφορα, διαμορφώθηκαν δύο εντελώς αντίθετες μεταξύ τους προτάσεις, για παράδειγμα η πρόταση(α) και η
πρόταση (-α). Στο τέλος της διαδικασίας ο έπαρχος κάλεσε τα μέλη του συμβουλίου σε ψηφοφορία.
Ψηφίζεται η πρόταση (α). Λογικά όλοι όσοι ήμασταν εκεί περιμέναμε να προχωρήσουμε σε άλλο ζήτημα. Ξαφνικά ο έπαρχος φέρνει για ψηφοφορία την πρόταση (-α). Του λέμε όλοι ότι αυτό δε γίνεται, μάλιστα ήταν εκεί κι ένας δήμαρχος, που του εξήγησε όσο πιο αναλυτικά μπορούσε ότι αφού ψηφίστηκε η πρόταση (α) δεν είναι δυνατό να μπει σε ψηφοφορία και η πρόταση (-α). Ο έπαρχος ανένδοτος. Όλοι μας μένουμε με ανοιχτό το στόμα, αλλά τι να κάνουμε. Αφού επέμεναν ας ψήφιζαν. Πράγματι, ψήφισαν οι σύμβουλοι. Τι ψήφισαν όμως; Ψήφισαν υπέρ και της πρότασης (-α). Κάγκελο εμείς. Επεμβαίνει και πάλι ο δήμαρχος· "είναι παράλογο" τους λέει "να ψηφίζετε και τις δύο προτάσεις από τη στιγμή που είναι αντίθετες μεταξύ τους. Τελικά τι θα κάνετε. Θα γίνει το έργο ή δε θα γίνει;" Ο έπαρχος μας κοίταξε με ένα πλάνο βλέμμα, σκέφτηκε λίγο και μετά ... συνέχισε απτόητος με το επόμενο θέμα.

Τελικά τι λέξη είναι ο συμμαθητής; Παράγωγη ή σύνθετη;

Ελλάδα, σωτήριον έτος 2007, 21η του μηνός Μαΐου, ημέρα Δευτέρα.


2 σχόλια:

ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΕΥΘΥΜΙΟΣ είπε...

Εξαιρετικό! Μπράβο!! Τελικά έχεις και χιούμορ!!!

oistros είπε...

καλησπέρα
αν εχετε χρόνο ρίξτε μια ματιά σε αυτό το βίντεο
http://www.youtube.com/watch?v=NLoJsJ856tg



Για κάτι άλλο εκτός από λόγια και ατέρμονες συζητήσεις στον ιστοχώρο μου

"Ελληνικός Πολιτισμός"

Κάθε συνεργασία είναι καλοδεχούμενη!