5.12.07

Αξιολογούνται τα σχολικά βιβλία. Αυτό είναι είδηση ή ανέκδοτο;

Αντιγράφω από το alfavita (που αναδημοσιεύει άρθρο από το ΤΟ ΒΗΜΑ)

Συνολικά, 14 νέα διδακτικά βιβλία μπήκαν εφέτος στα δημοτικά σχολεία και 24 νέα διδακτικά βιβλία στο Γυμνάσιο. Η αξιολόγηση των βιβλίων αποφασίστηκε ότι θα ξεκινήσει τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο, ώστε να γίνουν έγκαιρα οι διορθώσεις και να μοιραστούν τα βιβλία στα σχολεία για την επόμενη σχολική χρονιά. Τη διαδικασία θα οργανώσει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και σε αυτήν θα πάρουν μέρος νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, καθηγητές και σχολικοί σύμβουλοι. Η αξιολόγηση είχε σχεδιαστεί να γίνει πέρυσι μέσα στις σχολικές αίθουσες, αλλά δεν ξεκίνησε ποτέ εξαιτίας των προβλημάτων τα οποία δημιούργησε το βιβλίο της Ιστορίας για την Στ΄ τάξη του Δημοτικού.
[...]
Μετά την ποσοτική αξιολόγηση η οποία θα γίνει στα βιβλία με βάση τα ερωτηματολόγια θα ακολουθήσει και η ποιοτική αξιολόγηση, με παρατηρήσεις των σχολικών συμβούλων μέσα στην τάξη, που τα ευρήματα από τα ερωτηματολόγια θα αποδεικνύονται επί τόπου, όπως αναφέρουν στελέχη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.


Κάλλιο αργά παρά ποτέ, είναι η πρώτη σκέψη που έκανα διαβάζοντας την είδηση. Αυτή η ιστορία όμως με την αξιολόγηση των βιβλίων είναι λίγο περίεργη.

Λογικά, πρώτα τα νέα βιβλία θα έπρεπε να εξεταστούν και να αξιολογηθούν από το ίδιο το Π.Ι., μετά την παράδοσή τους από τις συγγραφικές ομάδες. Υποτίθεται πως υπάρχει μια ομάδα αξιολόγησης για κάθε βιβλίο· όμως, από την περιπέτεια του βιβλίου της ιστορίας της Στ' Δημοτικού και τις ανακολουθίες των βιβλίων της γλώσσας, έχω κάποιες επιφυλάξεις για τη λειτουργία αυτών των ομάδων.

Μετά από την αξιολόγηση του Π.Ι. τα βιβλία έπρεπε να διδαχτούν σε διάφορα σχολεία και να αξιολογηθούν από τους άμεσα ενδιαφερόμενους, τους μαθητές και τους δάσκαλους-καθηγητές.

Αν γινόταν κάτι από τα παραπάνω, ίσως να γλίτωνε το βιβλίο της ιστορίας, ίσως να μη δινόταν το δικαίωμα σε κάθε ηλίθιο και άσχετο να μιλάει για την ιστορία, ίσως να γλιτώναμε τον εξευτελισμό της Ιστορίας, ίσως να γλιτώναμε τον δημόσιο εξευτελισμό της συγγραφικής ομάδας, ίσως να μη φαινόμασταν τόσο ηλίθιοι ως έθνος. Έχω στο νου μου τη φράση: "δε θα μας αλλάξουν την ιστορία που μάθαμε" που την είπαν πολλοί, δημοσιογράφοι και πολιτικοί.

Και γιατί δεν έγιναν όλα αυτά; Επειδή έπρεπε να κυκλοφορήσουν τα βιβλία, ώστε να μη χαθούν τα λεφτά από την Ε.Ε. που τα συγχρηματοδότησε. Έπρεπε επίσης να κυκλοφορήσουν τα βιβλία, γιατί η ανάθεσή τους σε ιδιωτικούς εκδοτικούς οίκους τα μετέτρεψε από σχολικά βιβλία σε αγοραία βιβλία. Έπρεπε, τέλος, να κυκλοφορήσουν και τα βοηθήματα των βιβλίων, τα οποία τα έγραψαν και τα κυκλοφόρησαν πρώτα οι εκδοτικοί οίκοι που έκδοσαν τα αντίστοιχα σχολικά βιβλία. "Είναι πολλά τα λεφτά, Άρη..."
Μετά από δύο χρόνια χρήσης των βιβλίων, αφού οι μεγαλοεκδότες έβγαλαν τα κέρδη τους κι επειδή στο παιχνίδι μπήκαν και πολλοί μικροεκδότες -που ακόμα δεν κάλυψαν τα έξοδά τους- ήρθε ο καιρός να αξιολογήσουμε και τα βιβλία...

Ας κάνουμε ένα ωραίο σενάριο: Σύμφωνα με τις υπουργικές εξαγγελίες θα αξιολογηθούν τα βιβλία... Ο χρόνος δε φτάνει κι ας ισχυρίζονται αυτοί ότι θέλουν.
[Αν ξεκινήσει η αξιολόγηση το Μάρτιο...(λέμε τώρα, μην το παίρνετε και σοβαρά) θα απαντήσουν οι ενδιαφερόμενοι ως τον Απρίλιο, θα συγκεντρώσουν τις απαντήσεις ως το Μάιο, θα μελετήσουν τις απαντήσεις ως τον Ιούνιο, θα προωθήσουν τα αποτελέσματα στις συγγραφικές ομάδες ως τον Ιούλιο, θα τα επεξεργαστούν οι συγγραφικές ομάδες ως τον Αύγουστο, θα τα επιστρέψουν στο Π.Ι. ως το Σεπτέμβριο, θα τα κρίνει το Π.Ι. (μην την πατήσει πάλι) ως τον Οκτώβριο, θα τα δώσει για έκδοση ως το Νοέμβριο, θα τα εκδώσουν ως το Δεκέμβριο, θα τα πάρουμε το Γενάρη. Ωραία, η επόμενη σχολική χρονιά 2008-2009 θα αρχίσει ή το Σεπτέμβριο χωρίς βιβλία ή το Γενάρη του 2009 με βιβλία... Ή μήπως έχουν κάνει ήδη τις διορθώσεις;]

Ας σοβαρευτούμε. Επειδή ο χρόνος είναι προφανές πως δε φτάνει, η αξιολόγηση και η αποδοχή των προτάσεων θα γίνει κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Οι συγγραφικές ομάδες θα αναλάβουν τις διορθώσεις των βιβλίων, στο παρά πέντε τα δίνουν στο Π.Ι. κι από κει πάνε για εκτύπωση. Ερώτηση: Ποιος εκδοτικός οίκος θα προλάβει να τυπώσει πρώτος τα νέα βοηθήματα;

"Είναι πολλά τα λεφτά, Άρη,
φώναζαν οι νταβατζήδες στου Μπαϊρακτάρη

Φυσικά, εμείς ως ανιδιοτελείς και ελπίζοντες, θα καταθέσουμε τις απορριπτικές προτάσεις μας για το σύνολο των φιλολογικών βιβλίων του Γυμνασίου. Εξαιρείται της απόρριψης το βιβλίο για την τραγωδία του Ευριπίδη "Ελένη".

Τώρα που το θυμήθηκα, μ' εκείνη η γραμματική της νεοελληνικής τι γίνεται; Σύμφωνα με παλιότερες πληροφορίες από έγκυρες πηγές, ο συγγραφέας της την είχε τελειώσει. Θα κυκλοφορήσει σύντομα ή θα διδάσκουμε και στην επόμενη χρονιά τις αποφαντικές προτάσεις και στη γραμματική του Τριανταφυλλίδη θα τις διαβάζουμε ως κρίσης. Μήπως ξέρει κανείς ποια θα είναι η τύχη των δικατάληκτων και τρικατάληκτων ουσιαστικών, που τα μάθαμε από τα καινούρια βιβλία της γλώσσας, που κι αυτά τα αντέγραψαν από τη νέα γραμματική του Μπαμπινιώτη, που όμως δεν τα ήξερε ο Τριανταφυλλίδης; Επίσης, μήπως ξέρει κανείς η λέξη διατροφή τι στο διάολο είναι; α) σύνθετη, σύμφωνα με τη γλώσσα της Στ' Δημοτικού, β) παράγωγη, σύμφωνα με τη γλώσσα της Α' Γυμνασίου ή γ) σύνθετη, σύμφωνα με τα αρχαία της Α' Γυμνασίου; Παραποιώντας ένα τραγούδι του Σαββόπουλου:
Δεν ξέρω τι να πω στους μαθητές,
έτσι κι αλλιώς τίποτα δε θα μάθουν...

Και το τελευταίο: ζήτησε η σχολική σύμβουλος να της καταθέσουμε γραπτώς την αξιολόγησή μας για τα νέα βιβλία. Αν ξεκινήσω γράφω, θα γράψω ολόκληρο βιβλίο... Μήπως ενδιαφέρεται κανένας εκδοτικός οίκος;

Δεν υπάρχουν σχόλια:



Για κάτι άλλο εκτός από λόγια και ατέρμονες συζητήσεις στον ιστοχώρο μου

"Ελληνικός Πολιτισμός"

Κάθε συνεργασία είναι καλοδεχούμενη!