2.6.08

Σονέτο XVII, Pablo Neruda

No te amo como si fueras... Δε σ' αγαπώ σαν να 'σουν....


No te amo como si fueras rosa de sal, topacio

Δεν σ’αγαπάω σαν να ‘σουν αλατένιο ρόδο, τοπάζι

O flecha de clavees que propagan el fuego,

ή βέλος με γαρούφαλλα φωτιές γεμάτο,

Te amo como se aman ciertas cosas oscuras,

μα σαγαπώ όπως αγαπώ τα μαύρα πράγματα,

Secretamente, entre la sombra y el alma.

με τρόπο μυστικό, στη μέση μιας πυράς με ίσκιους.


Te amo como la planta que no florece y lleva

Σαγαπώ σαν το φυτό που δεν ανθίζει καν,

Dentro de sí, escondida, la luz de aquellas flores,

πλην έχει μέσα του καταχωνιάσει όλο το ανθόφως

Y gracias a tu amor vive oscuro en mi cuerpo

από τον έρωτά σου ζει μες στο κορμί μου εδώ

El apretado aroma que ascendió de la tierra.

το γαύρο του άρωμα που βγήκε έξω από το μαύρο χώμα.



Te amo sin saber cómo, ni cuándo, ni dónde,

Σε αγαπώ χωρίς να ξέρω πως ή πόσο ή από πού

Te amo directamente sin problemas ni orgullo,

σε αγαπώ ευθέως, δίχως πρόβλημα ή ξιπασμούς

Así te amo porque no sé amar de otra manera

και σ’ αγαπώ έτσι, μιας κι εγώ δεν ξέρω αλλιώς να αγαπάω


Sino así de este modo en que no soy ni eres,

Τον τρόπο αυτόν γνωρίζω, όπου ούτε είμαι ούτε είσαι,

Tan cerca que tu mano sobre mi pecho es mía,

μα σαν σου πιάνω να το χέρι, είναι δικό μου

Tan cerca que se cierran tus ojos con mi sueño.

και σαν τα μάτια σου σφαλούν, σε βλέπω στον ύπνο μου.


Αν θέλετε να ακούσετε την απαγγελία στα ισπανικά πατήστε εδώ



Τη μετάφραση (με κάποιες μικροααλλαγές) τη δανείστηκα από τη συλλογή "Η στείρωση των αστέρων, Πενηντατέσσερα ποιήματα του έρωτα και του θανάτου" σε μετάφραση του Γιώργου Κεντρωτή και εκδόσεις "Τυπωθήτω-Λάλον ύδωρ"


(Στον τίτλο διατήρησα την ορθογραφία της έκδοσης)


2 σχόλια:

Φώτης Μ. είπε...

σε συνδυασμό με τη μουσική υπόκρουση του blog σας,
απλά ΥΠΕΡΟΧΟ.......!

mikrosarist είπε...

-Παρακολουθώ όσο μπορώ τις σκέψεις, αγωνίες και προβληματισμούς όσων καθηγητών εκπαιδευτικών γράφουν σε αυτό το μπλοκ.Και επιβεβαιώνω ότιη θεωρία για τη δομή της παραγράφου που υπάρχει σήμερα, δεν τους βοηθάει να αναμεταδίδουν στους μαθητές τους τον τρόπο σύνταξης ενός κειμένου. Δεν τους βοηθάει με άλλα λόγια, να αναμεταδίδουν γνώσεις για το πώς παράγεται ένα κείμενο.
-Βασική αιτία γι' αυτό είναι, θα επαναλάβω, η θεωρία δομής που υπάρχει σήμερα, που έχει -παρά τα κάποια πολύ καλά της- ορισμένα βασικά λάθη, πολλές ασάφειες και πολλούς χαοτικούς όρους.
-Απαιτείται επομένως βελτίωσή της, και αυτό θα γίνει με έρευνα ποιά είναι τα λάθη της, ποιοι οι χαοτικοί όροι της και ποιες οι παραλείψεις της, που είναι πάμπολλες.
- Ένα βασικό λάθος που διδάσκονται και αναμεταδίδουν οι καθηγητές είναι, λόγου χάρη, ότι η περιγραφή προχωρεί παραγωγικά! Ενώ είναι ηλίου φαεινότερο ότι προχωρεί διαιρετικά. Πράγματι, οποιοδήποτε αντικείμενο θέλουμε να περιγράψουμε το διαιρούμε/ χωρίζουμε σε μέρη και στο κείμενό μας αναφέρουμε τα κυριότερα από τα μέρη του και τα χαρακτηριστικά τους. (Να σημειωθεί ότι και τα νοητικά ανικείμενα τα χωρίζουμε σε νοητικά μέρη καιτα περιγράφουμε αναφέροντας τα μέρη τους. Έτσι λχ μια διαδικασία ή λειτουργία τη χωρίζουμε σε φάσεις και αναφέρουμε στο κείμενό μας τις κυριότερες από αυτές. Το ίδιο κάνουμε και για το χαρακτήρα ενός ατόμου: τον χωρίζουμε σε νοητικά μέρη και τα αναφέρουμε, χαρακτηρίζοντάς τα).
- Μέρη και χαρακτηριστικά είναι τα δυο κύρια στοιχεία της περιγραφής.
-Υπάρχει βέβαια μια περιγραφή κατά την οποία αναφέρουμε απόψεις δικές μας ή τρίτων. Αλλά δεν αποδεικνύουμε αν κάποια από αυτές είναι σωστή ή λαθεμένη.Αυτή η περιγραφή αγγίζει πλέον τα όρια του αποδεικτικού λόγου και διαφέρει από εκείνον κατά το ότι δεν αποδεικνύουμε αν κάποια γνώμη είναι σωστή ή λαθεμένη. Αν καταπιαστούμε με κάτι τέτοιο, τότε θα μετατρέψουμε το κείμενό μας από περιγραφικό σε αποδεικτικό.
- Ώστε έχουμε περιγραφή αντικειμένου υλικού ή νοητικού, που μπορούμε να την ονομάσουμε καθαυτό περιγραφή, και περιγραφή απόψεων, που μπορούμε να την ονομάσουμε ιδιότυπη περιγραφή.
-Ένα δεύτερο λάθος της σημερινής θεωρίας δομής των παραγράφων είναι ο όρος "λεπτομέρειες". Τον όρο αυτό, που δηλώνει τα πάντα και γι' αυτό είναι χαοτικός, πρέπει να τον πετάξουμε στο καλάθι των αχρήστων γιατί μόνο σύγχυση προκαλεί. Και να μιλάμε στην περιγραφή για χαρακτηριστικά των μερών και όχι για λεπτομέρειες.
- Βέβαια σε ένα περιγραφιό κείμενο θα βρούμε (ή θα γράψουμε, αν χρειάζεται) μια ή περισσότερες επεξηγήσεις, ή κάποιες σχετικές πληροφορίες που θα έχουν σχέση με το αντικείμενο που περιγράφεται. Τις επεξηγήσεις τις ονομάζουμε επεξηγήσεις, ενώ τις πληροφορίες μπορούμε να τις ονομάσουμε "διάφορα", στοιχεία δηλαδή που μπορούν να λείψουν από το κείμενο χωρίς να αλλοιωθεί η περιγραφική του χροιά. Επί πλέον σε ένα περιγραφικό κείμενο θα βρούμε (ή θα γράψουμε) λέξεις ή φράσεις που συνδέουν τη μια παράγραφο με την άλλη, θα βρούμε δηλαδή συνδετικά.
- Έτσι ένα περιγραφικό κείμενο έχει τα εξής στοιχεία: Α) Το αντικείμενο και τα μέρη του, Β)τα χαρακτηριστικά τους, Γ)συνδετικά,Δ) επεξηγήσεις και Ε) "διάφορα¨.
- Από όλα αυτά τα στοιχεία το αντικείμενο και τα μέρη του,΄τα χαρακτηριστικά τους και τα συνδετικά μεταξύ παραγράφων, είναι βασικά στοιχεία ενός περιγραφικού κειμένου, ενώ οι επεξηγήσεις και τα διάφορα είναι μη βασικά.
- Είπαμε κάποια βασικά πράγματα για την περιγραφή,χωρίς να έχουμε εξανλήσει βέβαια το σύνολο των ζητημάτων που την αφορούν.



Για κάτι άλλο εκτός από λόγια και ατέρμονες συζητήσεις στον ιστοχώρο μου

"Ελληνικός Πολιτισμός"

Κάθε συνεργασία είναι καλοδεχούμενη!